bayi atau anak kecil meninggal

Photobucket


sorang kawan baik cik ana iaitu MAMA NAIN telah melahirkan seorang bayi perempuan pada 29 september 2011 pada jam 8.20 pagi... bayi perempuan yang diberi nama nurin imanina awatif keluar awal kerana baru 7 bulan lebih usia kandungan mama nain.. nurin hanya memiliki berat 1.72 kg saja.. mama nain dan suami terpaksa meninggalkan nurin yang memrlukan rawatan rapi di dalam kaca di selubungi wayar dan kaca.. hati ibu mana yang tak pedih.. dan harini nurin telah pergi meninggalkan mama dan papanya.. nurin pergi awal kerana tidak mahu susahkan mama dan papanya..





"nurin tunggu mama dan papa di sana ye"






mungkin itu kata-kata terakhir dari nurin.buat mama nain, tabahlah. insyaallah DIA maha mengetahui segala yang terbaik untuk kita. DIA berikan ujian seberat ini untuk hadiahkan pelangi di kemudian hari. percayalah. DIA tahu.untuk mama nain, insyaallah, nurin menanti mama nain di sana..




keutamaan bayi atau anak kecil yang meninggal dunia sebelum baligh :


1.akan terus masuk syurga.
2.akan dapat menolong orang tuanya kalau orang tuanya orang-orang beriman.
3.menjadi pelayan penduduk syurga sebagaimana berlian yang disebar.



Bagi para ibu bapa yang kematian anak belum akil baligh, sebaiknya jangan bersedih kerana akan membantu orang tuanya untuk masuk syurga.. Seorang ibu beriman yang mempunyai ramai anak, akan wajib masuk syurga kerana sudah mendapat pahala yang begitu besar iaitu pahala di waktu hamil, waktu melahirkan dan waktu menyusukan ke semua anak-anak nya..


sumber : mahkota islam





nota kecil : "....jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam." Ali Imran (102)

37 comments:

  1. subhanAllah tuhan maha berkuasa :)

    ReplyDelete
  2. teringat pd arwah my baby bila baca cite nie..sayunya hati..al fatihah utk keluarga mama nain, semoga tabah dgn ujian Allah..

    ReplyDelete
  3. takziah..sabar yaa..moga hadapinya dengan tabah

    ReplyDelete
  4. takziah dari pendamba. mungkin Allah da menetapkan yang lebih baik untuk mereka

    ReplyDelete
  5. ada hikmah disebalik semua ni.

    semoga mereka terus tabah.

    ReplyDelete
  6. moga beliau tabah lah kan cik ana. ;)

    mudah-mudahan lagi ramai anak yang dia dapat lepas ni. ;)

    ReplyDelete
  7. al-fatihah

    moga mereka tabah hadapi ujian dan ketentuanNya ini

    ReplyDelete
  8. sedihnye mcm tu.. semoga ibu bapanya kekal tabah..

    a'ah bateri weak kot,huhu

    ReplyDelete
  9. terima kasih,,entry yang baik,,,:)

    ReplyDelete
  10. hmm teringat cerita mak Han..
    Abg Han meninggal sebelum sempat Han tengok dia..

    ReplyDelete
  11. Sedihnya baca . Hmm , Tia pun sebenarnya lahir pramatang dulu. Tapi alhamdulillah masih sihat sampai skg ..

    ReplyDelete
  12. sayu rasanya.. semoga mereka terus tabah :)

    alfatihah

    ReplyDelete
  13. hmm harapnya both of them tabah..
    al-fatihah..

    ReplyDelete
  14. Bukan dugaan yang kecil. Tapi insyaAllah ada ganjaran besar menanti mereka di sana.. ;)

    Semoga mereka terus tabah.



    Kebetulan nama gelaran adik, 'nain' dan pernah ada akak yang lahirkan baby masa kandungan baru 7 bulan. Alhamdulillah selamat.

    ReplyDelete
  15. takziah untuk keluarga mama nain..
    sabar ye,..

    ReplyDelete
  16. sesungguhnya Dia Maha mengetahui segala-Nya

    ReplyDelete
  17. Al-Fatihah. Semoga Mama Nain tabah menghadapi dugaan ini..

    ReplyDelete
  18. Allah tlh menjanjikan sesuatu yg pasti utk ibu dan ayah nya

    ReplyDelete
  19. Al-Fatihah. mesti parents dia sangat sedih. nak bwat camne kan. Allah maha berkuasa :)

    ReplyDelete
  20. cuma manusia sekarang tak menghargai anak sendiri.

    Al-Fatihah utk baby sahabatmu.

    dill.

    ReplyDelete
  21. Allah Maha Besar.

    Sedekah Al Fatihah kepada arwah bayi tersebut.

    MOHD NASER.com

    ReplyDelete
  22. takziah buat kawan cik ana..

    ada hikmah disebaliknya..

    ReplyDelete
  23. terbaik menjadi pelayan syurga dari menempuh dugaan didunia.. alfatihah :)

    ReplyDelete
  24. sedihnye bace..

    allah lebih menyayangi bayi tu..

    ReplyDelete
  25. dugaan dari Allah s.w.t
    ada ganjarannya ;)

    ReplyDelete
  26. Al-Fatihah buat arwah bayi itu dan takziah kpd kedua-dua org tuanya.

    Berat mata memandang tapi berat lagi bahu yg memikul.

    ReplyDelete
  27. subhanallah...takziah untuk mereka..

    ReplyDelete
  28. alfatihah
    sememangnya dia dijanjikan menjadi bidadari syurga

    ReplyDelete
  29. mari claim hadiah kat sini :

    http://aku-freaky-falcon.blogspot.com/2011/10/penerima-hadiah-top-referring-url.html

    ReplyDelete
  30. =(
    sedihh
    takziah buat mereka
    sama keadaan cm akak mimi dulu...

    ReplyDelete
  31. Takziah buat dia sekeluarga... harap tabah hadapi ujian Illahi

    ReplyDelete
  32. Takziah buat keluarga tersebut..

    *sedih*

    ReplyDelete

terime kaseh sudi singgah, follow pastu sudi baca,
lain kali jangan malu, mai la lagi naaaaaa hehe :)