12 rabiulawal :maulidur rasul


...malam isnin subuh yang indah..12 RABIUL AWAL yang cerah...
lahirlah zuriat yang sa'adah...
kenal je kot bait-bait lirik lagu tu kan??? alah kalau lagu JUSTIN BIEBER, AKON atau BAND2 INDIE sume bleh pejam mate je nyanyi smpai abes kan..takkanlah lirik yang due tige kerat gitu tak perasan langsung lagu ape kan.. esok 15 FEBRUARI kalau ikut kalender omputih la..kalau bulan ISLAM pulak, 12 RABIUL AWAL...selalunye tarikh ni mmg di tunggu2 lah kan sebabnye boleh cuti..horeyy!!! tapi di sebalik cuti tu...sambil-sambil lah kite mengingati sesame kite tentang peristiwa yang berlaku lebih 1000 tahun dulu...ye.pada tarikh yang sama ni lah NABI kita dilahirkan..sekarang dah seribu tahun lebih baginda meninggalkan kita..tapi HARI PENTING BAGINDA ni tak berapa di ingati sebagaimana kita ingat tarikh lahir artis, tarikh perkahwinan artis...tarikh artis ni dapat baby baru..tarikh artis tu bercerai dengan artis ni...yang tu smue petik jari je otomatik ingat je kan..
dan kalau kita tengok ape yang berlaku keliling kita kan...perasan tak pasal bende-bende mcm ni :


1. Kita boleh bayar RM50 untuk sekali karaoke session di RedBox, tapi kita susah sekali nak dermakan RM50 tu kepada orang-orang buta.
2. Kita boleh berhabis beribu ringgit untuk kereta kita dalam masa setahun, tetapi apabila di hitung balik, barulah kita tahu yang jumlah duit itu sebenarnya sudah lebih dari apa yang kita boleh bayar untuk UMRAH ibu dan bapak kita.
3. Kita sanggup berhabis untuk awek atau balak kita, tapi kita SUSAH sekali untuk berhabis untuk tabung masjid walaupun seminggu sekali pada hari Jumaat.
4. Dulu, masa kita tiada kenderaan untuk bergerak… kita selalu berharap bahawa ada orang akan tumpangkan kita di waktu hujan. Tapi selepas ada kenderaan, kita tak pernah berhenti untuk menumpangkan walau seorang warga tua walaupun pada hari itu cuaca tidak hujan.
5. Kita masih lagi sanggup berikat perut hendak main games ataupun kuda, tetapi kita selalu terlupa yang jiran kita tidak cukup makan dan pakainya.
6. Kita asyik bertanyakan mana orang kawasan nie semua? Kosong jer masjid kawasan ni? Tetapi kita hanya selalu bertanya tanpa pernah untuk menjawabnya. Malah kita tidak pergi pun ke masjid.
7. Kita boleh duduk blogging lebih dari 12 jam. Tapi, amat susah untuk kita nak angkat bontot kita dari kerusi itu walaupun untuk 10 minit berwuduk dan bersembahyang.
8. Kita tahu yang waktu Maghrib itu dalam pukul 7.00 pm hingga pukul 8.00 malam, tapi kenapa kita hendak jugak menonton wayang yang filemnya bermula pada pukul 6.45 petang?
9. Kita sedar yang kita tidak akan sempat untuk bersembahyang Asar di rumah kerana jalan sesak, jadi kenapa kita tak mahu singgah di masjid ataupun surau yang ada sebelum kita sampai ke rumah?
10. Akhir sekali, kita tahu yang menderma itu satu perbuatan yang amat bagus untuk mengelakkan kepapaan dan kemiskinan, tapi mengapa kita tidak masih lagi merasakan yang RM10 tu banyak untuk didermakan. Ohhh… RM10 itu untuk duit makan… tapi beli rokok bolehkan?beli top up utk dua hp boleh je kan?
sumber : >maulid nabi<
p/s : cukuplah sepuluh kot untuk renungan bersama...penggunaan kata ganti nama "kita" tu korang faham-faham sendirilah ye..
SALAM MAULIDUR RASUL

14 comments:

  1. salam maulidul rasul kawanku :)

    ReplyDelete
  2. salam maulidul rasul.. peringatan yang sangat berguna. terima kasih

    ReplyDelete
  3. Azie : slm maulidur rasul juga azie dear ^^

    ReplyDelete
  4. Freaky : slm maulidur rasul ^^

    ReplyDelete
  5. salam maulidul rasul ye.. ikhlas dari khai.. huh

    ReplyDelete
  6. ye.saya telah sedar kini.terima kasih :)

    ReplyDelete
  7. khaifaiz : slm maulidurasul juge khai..hihi

    ReplyDelete
  8. ayin : sesame sharing2 ayin..hihi

    ReplyDelete
  9. Rozuan : slm maulidur rasul juge wan ^^

    ReplyDelete
  10. peringatan yang bagus:) like..

    ReplyDelete
  11. like this!
    kdg2 yg sepatut kita buat tuh, susah kemain nak membuatnya.
    tapi benda yg ditegah, itulah kita nk membuat.
    ya, saya juga adlh sebahgian dr itu.
    :(

    ReplyDelete
  12. sbb kite degil! pang dri masing2

    ReplyDelete

terime kaseh sudi singgah, follow pastu sudi baca,
lain kali jangan malu, mai la lagi naaaaaa hehe :)